Rabu, 21 Oktober 2015

Mendidik Insan Berkemahiran

Teringat aku suatu masa dahulu apabila seorang rakan guru melafazkan ayat...
"Anak saya belajar Kemahiran Hidup, tapi betulkan lampu pun tak tau" terkesima dengan tutur bicaranya. Satu persoalan menjadi tanda tanya...mengapa hal ini berlaku?
Subjek KH pernah dianaktirikan apabila dianggap subjek yang tidak penting untuk peperiksaan suatu masa dahulu. Namun tak siapa pernah terfikir, subjek ini sebenarnya melatih seseorang insan berkemahiran. Meskipun kemahiran asas, namun kemahiran inilah yang melatih anak-anak untuk melakukan tugasan di rumah dan meringankan tugasan ibu bapa.
Kemahiran jahitan asas misalnya membantu pelajar itu sendiri mempelajari jahitan mudah yang boleh mereka gunakan jika keadaan terdesak. Namun saya lihat pelajar-pelajar ini mampu melakukan lebih daripada yang diharapkan, mereka mampu menghasilkan hasil tangan yang menarik dengan menjana idea kreatif mereka. Mereka juga didedahkan dengan kemahiran membaiki plag 3 pin, memasang lampu pendarflour, membuat penyambungan paip, kerja asas pertukangan, memyemai tanaman hiasan, masakan dan kemahiran lain yang boleh mereka lakukan apabila mereka berada di luar.



Pelajar mempelajari jahitan asas sambil menjana idea kreatif mereka


Tiada ulasan:

Catat Ulasan